10 tips bij een dreigend arbeidsconflict

Kano

10 tips bij een dreigend arbeidsconflict

Arbeidsconflicten beginnen vaak klein, als een irritatie en een vervelende opmerking of een e-mail die onnodig wordt ge-cc’t naar anderen (lees: je baas). Wanneer een arbeidsconflict escaleert kan dat leiden tot veel stress en zelfs tot een ziekmelding. Het is dan ook belangrijk om een beginnend arbeidsconflict meteen aan te pakken, hoe moeilijk dat soms ook is omdat je je geïntimideerd voelt of omdat je het het gewoon moeilijk vindt om voor jezelf op te komen. Met deze tips kun je, zodra je een slecht gevoel krijgt bij een collega, actie ondernemen en het conflict(-je) in de kiem smoren.

  1. Als het niet goed voelt dan is er iets aan de hand.
  2. Laat het niet escaleren.
  3. Maak een afspraak met de betreffende collega.
  4. Doe dit niet even snel op de gang of bij de koffiemachine en zeker niet via e-mail.
  5. Bespreek het niet eerst met andere collega’s, wel thuis met je partner of andere vertrouweling. Check bij hen of je gevoel klopt.
  6. Bespreek met de collega hoe jij je voelt en wat het gedrag van de ander met jou doet.
  7. Luister naar de ander.
  8. Steek de hand in eigen boezem; misschien heb jij zelf ook iets gedaan wat het conflict heeft doen ontstaan.
  9. Maak afspraken om herhaling te voorkomen.
  10. Als dit niet werkt, bespreek het dan met je leidinggevende of een vertrouwenspersoon of HR.

Voel je je niet gehoord en wordt het niet opgelost, vraag dan om begeleiding door een bemiddelaar of registermediator.

Kortom: blijf niet lopen met een onwenselijke situatie op je werk totdat je er wakker van ligt en met tegenzin naar je werk gaat maar neem zelf stappen om het op te lossen!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *